شایعات پیرامون آزمایش یک دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی توسط اپل برای آیفون، از اردیبهشت ۱۴۰۴ در فضای مجازی منتشر شده و حالا یک افشاگر سرشناس اطلاعات تازهای در این زمینه ارائه کرده است. براساس این گزارش، علاقهمندان به فناوریهای عکاسی موبایل باید صبور باشند، زیرا ظاهراً نخستین آیفون مجهز به سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی تا سال ۲۰۲۸ میلادی به بازار نخواهد آمد. درادامه، جزئیات این گمانهزنیها را بررسی میکنیم.
آیفون ۲۰۰ مگاپیکسلی چه زمانی از راه میرسد؟
بهگفته افشاگر سرشناس چینی، دیجیتال چت استیشن (Digital Chat Station)، اپل درحالحاضر مشغول آزمایش یک دوربین تلهفوتو پریسکوپی ۲۰۰ مگاپیکسلی برای استفاده در آیفونهای آینده است. بااینحال، این منبع آگاه تأکید دارد که اپل ممکن است هنوز چند سال با تجاریسازی این فناوری فاصله داشته باشد. این اطلاعات با یک یادداشت تحلیلی اخیر از بانک سرمایهگذاری مورگان استنلی (Morgan Stanley) همخوانی کامل دارد که در آن به سرمایهگذاران اعلام شده بود عرضه آیفونی با دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی پیش از سال ۲۰۲۸ غیرمحتمل است.
مدل سال ۲۰۲۸ احتمالا آیفون ۲۱ (iPhone 21) نامیده خواهد شد. این پیشبینی مبتنیبر شایعاتی است که میگویند اپل قصد دارد سال آینده و همزمان با بیستمین سالگرد معرفی نخستین آیفون، از نامگذاری آیفون ۲۰ (iPhone 20) برای پرچمداران خود استفاده کند. بنابراین مدل ۲۰۲۸ با یک جهش نسلی به آیفون ۲۱ تبدیل میشود.
جزئیات فنی سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی مورد آزمایش اپل
پیشتر نیز دیجیتال چت استیشن اطلاعاتی درباره مشخصات فنی سنسور مورد آزمایش اپل منتشر کرده بود. براساس این اطلاعات، اپل درحال ارزیابی یک سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی با اندازه بزرگ ۱/۱.۱۲ اینچ برای استفاده در آیفون است. این اندازه سنسور که در دنیای موبایل بسیار بزرگ محسوب میشود، بههمراه رزولوشن ۲۰۰ مگاپیکسلی، امکان ثبت تصاویر با جزئیات خیرهکننده و عملکرد بینظیر در نور کم را فراهم میکند.
در جدول زیر خط زمانی مورد انتظار برای ورود فناوری ۲۰۰ مگاپیکسلی به آیفون را مشاهده میکنید:
| سال | مدل احتمالی | وضعیت فناوری ۲۰۰ مگاپیکسلی |
|---|---|---|
| ۲۰۲۵ | آیفون ۱۷ پرو | دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی |
| ۲۰۲۶ | آیفون ۲۰ (بیستمین سالگرد) |
احتمالاً بدون ۲۰۰ مگاپیکسل |
| ۲۰۲۸ | آیفون ۲۱ | احتمالاً مجهز به تلهفوتو ۲۰۰ مگاپیکسلی |
اگرچه هنوز تا سال ۲۰۲۸ فاصله زیادی داریم و ممکن است برنامههای اپل دستخوش تغییر شود، اما بهنظر میرسد غول فناوری کوپرتینویی رویکرد محتاطانه و آزمودهشده خود را در پذیرش فناوریهای جدید ادامه میدهد. درحالیکه سازندگان اندرویدی مدتی است از سنسورهای ۲۰۰ مگاپیکسلی استفاده میکنند، اپل ترجیح میدهد این فناوری را پس از بلوغ کامل و با بهینهسازیهای اختصاصی خود به کار گیرد.
بهنظر شما آیا انتظار تا ۲۰۲۸ برای یک آیفون با دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی ارزشش را دارد یا اپل در این زمینه زیادی دیر عمل میکند؟

