مدتهاست که شایعاتی درباره تأخیر در عرضه آیفون ۱۸ (iPhone 18) مدل پایه بهگوش میرسد و گفته میشود این مدل برخلاف روال همیشگی، در سپتامبر (شهریور) رونمایی نخواهد شد. حالا یک افشاگر چینی مدعی شده که نهتنها زمان عرضه این گوشی تغییر میکند، بلکه اپل قصد دارد برای کاهش هزینههای تولید، برخی مشخصات فنی آن را نیز تنزل دهد. این اقدام احتمالاً آیفون ۱۸ مدل پایه را بیشازپیش به مدل اقتصادی آیفون 18e نزدیک خواهد کرد.
تغییر در استراتژی عرضه آیفون ۱۸
براساس شایعاتی که از مدتها پیش منتشر شده، آیفون ۱۸ استاندارد قرار نیست در رویداد سنتی سپتامبر اپل (شهریور ماه) رونمایی شود. درعوض، این گوشی در بهار آینده و همزمان با آیفون 18e روانه بازار خواهد شد.
این بدانمعناست که در رویداد شهریور ۱۴۰۵ اپل، تنها سه محصول رونمایی میشوند:
- آیفون ۱۸ پرو (iPhone 18 Pro)
- آیفون ۱۸ پرو مکس (iPhone 18 Pro Max)
- آیفون فولد (iPhone Fold) یا آیفون اولترا (iPhone Ultra)
این تغییر استراتژی نشاندهنده بازنگری اساسی اپل در نحوه عرضه محصولاتش است و میتواند نشانهای از تمایل این شرکت به ایجاد تمایز بیشتر میان مدلهای پرو و استاندارد باشد.
کاهش هزینهها و افت مشخصات فنی آیفون ۱۸
حالا یک افشاگر چینی اطلاعات نگرانکنندهتری را مطرح کرده است. بهگفته این منبع، اپل نهتنها زمان عرضه آیفون ۱۸ را تغییر میدهد، بلکه این مدل بیشازحد انتظار به آیفون 18e اقتصادی شباهت خواهد داشت. دلیل این شباهت، کاهش هزینههای تولید از طریق تنزل برخی مشخصات فنی است. گمانهزنیها حاکی از آن است که افزایش سریع قیمت تراشهها، اپل را به این تصمیم وادار کرده است.
سه حوزه اصلی که گفته میشود در آیفون ۱۸ استاندارد تنزل پیدا میکنند عبارتاند از:
| بخش | تغییر احتمالی در آیفون ۱۸ |
|---|---|
| فرایند ساخت تراشه | تنزلیافته |
| مشخصات تراشه | تنزلیافته |
| حافظه (مقدار یا سرعت) | تنزلیافته |
متأسفانه منبع این شایعه دقیقاً مشخص نکرده که این تنزلها نسبتبه کدام مدل سنجیده شده است: آیفون ۱۸ پرو و پرو مکس یا آیفون ۱۷ نسل قبل. در حالت نخست، این موضوع چندان نگرانکننده نیست، زیرا طبیعی است که مدلهای پرو مشخصات بالاتری داشته باشند. اما اگر این کاهشها نسبتبه آیفون ۱۷ نسل قبل باشد، آنگاه این دستگاه به یک گزینه بسیار جذابتر برای خرید تبدیل میشود؛ بهشرط آنکه این شایعه صحت داشته باشد.
بهنظر شما آیا اپل واقعاً دست به چنین ریسکی خواهد زد و مشخصات آیفون ۱۸ را از نسل قبل پایینتر میآورد یا این تنها یک شایعه بیاساس است؟

